Det var dengang:

Om struktur og færgeforlig

I gemmerne dukkede der et par indsigelser op fra omkring årsskiftet 2004/2005 om den politiske situation, Bornholm dengang var rådet ud i.
Om de stadig er aktuelle, må den opmærksomme læser selv vurdere. Men sagt fra og advaret er der under alle omstændigheder i tide:

Til Det konservative Folkepartis blad, Politisk Horisont, sendtes en artikel den 25. december 2004 med følgende indhold:

Færgeforlig en katastrofe for Bornholm
 
Folketingets færgeforlig om trafikbetjeningen af Bornholm er mildest talt en katastrofe.
Trafikminister Flemming Hansen kalder det et godt forlig for såvel bornholmerne som samfundet i øvrigt.
Ingen på Bornholm er enig med trafikministeren i dette og står helt hovedrystende overfor trafikministerens påstande om, at samtlige har nikket ja til forliget.
Mon trafikministeren har taget fejl af hovedrysten og nikken?
 
33.000 underskrifter
Vi er derfor på Bornholm meget skeptiske overfor trafikministerens skråsikre udtalelser – senest i spørgsmålet om en fast Femerforbindelse og nedsættelse af Storbæltstakster. En nedsættelse af takster må vel også gælde BornholmsTrafikken!  Og Arne Ohlsen fra Haderslev by-konservative skriver (Politisk Horsont nr.4/2004), at demokratiet er i fare, når vi har "en politiker, der mener, at han alene vide" i spørgsmålet om Femerbroen.
På Bornholm med knap 44.000 indbyggere – i øvrigt nogenlunde det samme som Færøerne – har man indsamlet over 33.000 underskrifter for at bevare natfærgen til København, så den i lighed med Oslobåden og Polensfærgen kunne lægge til i Nordhavn. Centralt beliggende med gode offentlige transportforbindelser og senere også en god vejforbindelse til Lyngbyvejen!
Alligevel valgte man at lade færgen anløbe Køge – en sjællandsk provinsby – som ingen bornholmere har ønsket det – med unødvendige investeringer til følge.
Man har valgt at investere i to ropax-færger til Køgeruten, der (måske?) i visse tilfælde kan afløse på Ystadruten i tilfælde af færgenedbrud. Problemet er blot, at de de hver kun kan medtage ca. 400 passagerer.
 
M/F Jens Kofoed til Ålandsøerne
Ydermere har man trods advarsler fastholdt salg af den ene af vore to konventionelle færger trods protester og indsigelser fra Bornholm!
M/F Povl Anker skal så sejle dagtur til Køge, klare Rügensejladsen, Rønne- Sassnitz og supplere på Rønne-Ystad, hvor H/F Willum Clausen sejler i fast rutefart.
"Willum" kan ikke klare for høje bølger, hvad der ofte er i Østersøen, og har erfaringsmæssigt ofte nedbrud.
I sådanne tilfælde har man tænkt sig at kunne indsætte M/F Povl Anker med en stand-by-tid på 24 timer på Ystad-ruten.
 
5.000 på kajen
Sker dette midt i turisthøjsæsonen risikerer man ifølge eksperter og BornholmsTrafikkens direktør Mads Kofod at skulle efterlade op til 5.000 passagerer i såvel Ystad som Rønne!
Trafikministeren postulerer, at dette ikke har hold i virkeligheden, og at et nedbrud højst kan ske hvert femte år.
Realiteten er imidlertid en anden.
 
Derfor tvivler mange bornholmere på demokratiet, og det er svært at markedsføre konservativ politik på øen, hvorimod Enhedslisten, som har lyttet til Bornholm, har gode kår.
Alle andre har travlt ved håndvasken!
 
Og i øvrigt: Hvad skal færgen i Køge, når man – uden at spørge bornhomerne – har indlemmet Bornholm i Hovedstadsregionen med Hillerød som hovedstad?
 
Torsten Sletskov
Akademiøkonom i turisme
Kai Sonnesvej 2
3760  Gudhjem
 
Denne artikel blev aldrig offentliggjort i "Politisk Horisont"; der blev end ikke svaret på den!
 
 
Den 31. december 2004 afsendtes følgende indsigelse til Indenrigsministeriet vedrørende strukturreformen:

Emne: Indsigelser vedrørende strukturreformen. Bornholm
Til: Indenrigsministeriet

Hr. indenrigsminister Lars Løkke Rasmussen!
 
Indsigelser vedrørende strukturreformen. Bornholm
 
Det undrer mig stadig, at vi på Bornholm overhovedet ikke er blevet spurgt, om vi vil indlemmes i Hovedstadsregionen med Hillerød i Nordsjælland som regionshovedstad.
Befolkningen er ikke blevet hørt. Og i et så vigtigt spørgsmål ville det være anstændigt at spørge befolkningen!
Der har i hvert fald ikke været afholdt en vejledende folkeafstemning om dette.
Derimod viste der sig stor tilslutning ved folkeafstemningen i 2001, om at de bornholmske kommuner og amtet skulle sammenlægges til en stærk enhed, nemlig Bornholms Regionskommune.
 
Mange af os lagde stor vægt på ordet "region", da man allerede dengang havde forudset ændringer i amts- og kommunestrukturen på landsplan.
 
Sådan set ville der ikke være noget til hinder for, at Bornholm både i kraft af beliggenhed og særinteresser fortsatte som selvstændig region med direkte reference til staten i den nye landsdækkende struktur.
 
Der ville heller ikke være noget til hinder for at lave samarbejdsrelationer med andre regioner i spørgsmål om fx. sygehus, trafik, infrastruktur mv. med Bornholm som selvstændig region.
Bornholm ville endda få større muligheder for at blomstre op ved selv at have større indflydelse og medbestemmelse på samarbejdsrelationer, fx. på det baltiske område, SØSK, Øresundsregionen og EU.
 
Vi har igen – uden at blive spurgt – fået trukket noget ned over hovedet, og de "dygtige" bornholmsk valgte politikere har igen ikke sagt fra i tide. Tværtimod har de rost regeringen og dens samarbejdspartnere for "de gode ideer"!
Nu nærmer vi os et folketingsvalg og et regionsrådsvalg, og jeg skal love for, at der er travlt ved håndvasken!
Men det nytter ikke at bortforklare, at demokratiet er bragt i yderste fare.
Bornholmerne er nemlig slet ikke blevet spurgt!
 
Såfremt Bornholm kommer ind under Hovedstadsregionen, kan der frygtes for, at de bornholmske interesser vil drukne i den enorme mængde af Hovedstadsregionens (Københavns og Nordsjællands) egne, forståelige og nok så vigtige interesser.
 
Ikraft af vores størrelse, beliggenhed og særlige interesser indenfor erhverv og infrastruktur vil vi være bedre tjent med at være en selvstændig region med direkte reference til staten, til trods for at indbyggertallet (fastboende) ligger på knap 44.000.
 
Indbyggertallet svarer til en pæn middelstor kommune i den nye strukturreform.
 
Andre danske øer med lavere indbyggertal end det anbefales som minimum for en kommune jf. intensionerne i den nye strukturreform, fx. Læsø, Samsø, Fanø og Ærø, har fået lov til at bestå som selvstændige kommuner, hvad rimeligt også er!
 
Derfor ser jeg heller ikke noget til hinder for, at Bornholms Regionskommune – med langt flere indbyggere end de førnævnte ø-samfund tilsammen – får lov til at bevare en selvstændig status som region.
 
Dette udelukker ikke samarbejde med andre regioner.
 
Selvfølgelig er vi (eller bør vi være) en ligeværdig del af Danmark; men det må konstateres, at Færøerne med ca. 46.000 indbyggere har langt større indflydelse på egne interesser, end Bornholm har. 
 
Det er mit håb, at indenrigsministeren vil medtage denne henvendelse sammen med eventuelle andre indsigelser og overveje at lade Bornholm vedblive at være en selvstændig region, eller – om ikke andet – sørge for, at den bornholmske befolkning på demokratisk vis må blive taget med på råd i dette for Bornholm så vigtige spørgsmål, fx. ved en vejledende folkeafstemning i lighed med den, vi havde i 2001 om sammenlægning af amt og kommuner.
 
Alt andet vil være udemokratisk!
 
 
Bornholm, den 31. december 2004
 
Med venlig hilsen
 
Torsten Sletskov
Akademiøkonom/turisme
Kai Sonnesvej 2
DK-3760  Gudhjem
 
Denne henvendelse blev dog besvaret efter et halvt års larmende tavshed af en embedsmand fra Indenrigsministeriet med en sludder for en sladder, at det var der ikke noget at gøre ved, og aftalen var en del af et forlig med Dansk Folkeparti.
 

Har forholdene siden ændret sig? – Vel næppe! – Tværtimod.

Reklamer
Dette indlæg blev udgivet i Kultur og Historie. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s