Det lysner over skoven:

En højskolesang fra Bornholm

Elever fra Litteraturholdet/Skriveværkstedet på første del af vinterskolen på Bornholms Højskole har forfattet en sang, der netop handler om livet set ud fra det, at gå på Bornholms Højskole.

Sangen går på Carl Nielsens melodi, "Jeg ved en lærkerede", fra 1924, og teksten er sammensat af elevgruppen på holdet ved fælles tankeudveksling og notering af stikord, som skulle indgå i sangen. – Her er resultatet:

Det lysner over skoven

Det lysner over skoven
i rødt og gul-tyrkis.
Nu solen står foroven,
naturens levevis.

Jeg mærker, pulsen banker
euforisk som musik.
Jeg gør mig livets tanker
i dette øjeblik.

For livet er en hyldest
til fællesskabets arv,
og drømme kan ske fyldest,
for de er sjælens marv.

I mine årers strømme
en kærlighed så blid,
fordyber mig i drømme
og be’r om mere tid.

Om jeg tør ta’ en chance?
Jeg vil begynde nu!
At finde min balance
og komme den i hu.

Jeg føler mig så hjemme,
så glad, så ung og fri.
Det vil jeg aldrig glemme,
når tiden er forbi.

Små fugles hop i kroner
bag træets grønne løv,
de ligner mørke runer
i aftensolens glød.

Irena, Klaus, Jens, Svip, Kirsten, Torsten, Lillian – efteråret 2008.

Dette indlæg blev udgivet i Ord og Vers. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

